TeamPonnys -

Älg olyckan

Det var några veckor sedan nu, kanske en månad eller mer. Jag red ut en ponny i skogen, en lite halv spänd 5åring helt själv. Jag skulle klättra lite, kommer upp för första backen och märker hur ponnyn blir lite halv dum och vägrar gå framåt. Jag säger till med skänkeln en gång till och sedan fortsätter vi framåt, jag trodde ju bara att han försökte testa lite, precis så som 5åringar gör. Men helt plötsligt hör jag hur en gren knäcks framför oss och ponnyn jag sitter på fryser till is för ett par sekunder, jag också. När jag tittar upp ser jag att det står en älg med en älgkalv ungefär 15-20 meter framför oss. Ponnyn jag sitter på stegrar och vänder i full galopp, jag flög av. Sen sprang efter ponnyn hela vägen tillbaka till stallet.
 
Jag ryser när jag skriver detta, det var verkligen så obehagligt. Ingen kom till skada, som tur var. Men jag märker nu hur rädd jag faktiskt är. Jag har inte ridit i skogen sen dess, eller jo 2 gånger. Men med sällskap av flera personer och massa fler hästar. Det är inte de att jag inte litar på ponnyn, men om de skulle hända igen? Om vi skulle möta en älg igen och det skulle sluta sämre än andra gången? Det kanske skulle bli värre än ett svullet knä och lite skrapsår?
 
Jag vet att jag egentligen borde rida lite mer i skogen, med sällskap såklart. Men jag vågar inte, tänk om. Det värsta är att älgjakten är igång nu, då är det ju betydligt fler älgar som springer stressade runt i skogen och korsar våra stigar/vägar.
Dumma älgar, försvinn.
 

- INGA ELAKA KOMMENTARER (TÄNK DIG FÖR FÖRST) - SOM DU BEHANDLAR ANDRA BLIR DU BEHANDLAD SJÄLV

Kommentera inlägget här:

Ditt namn: (obligatoriskt)
VIP gäst? KLICKA HÄR

E-mail: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0