TeamPonnys -

Tankar kring flätade svansar

Sen jag hängde med en kompis på en träning för några veckor sedan, så har jag funderat lite på de här med att man flätar svansen på sin ponny eller häst under ett ridpass. Nu syftar jag mest på svansar som är helt flätade och inte bara en liten inbakad vid svansroten.
 
Iallafall under den här träningen så stod två typiska ponny-mammor och disskuterade vilt detta ämnet, något som jag faktiskt inte tänkt så mycket på innan. Men jag tjuvlyssnade lite på deras olika resonemang och kom fram till att jag själv faktiskt tycker de är fel. För en sån enkel sak som en flätad svans kan skapa väldigt stora missförstånd mellan häst och ryttare!
 
Nu tänker ni säkert att jag är helt dum men jag gissar också på att de finns en del som förstår mig precis. Men låt mig förklara först bara! Om man rider med en flätad svans på sin ponny/häst och hästen börjar vifta lite med svansen, kan vara en fluga som irriterar eller vad som helst. Och ju 'hårdare' ponnyn börjar vifta med svansen ju hårdare slår den till sig själv. Är svanens flätad blir de ju dubbel effekt, de blir ju nästan samma kraft som från ett till pickning av spöt. 
 
Det kan ju vara så att ekipaget kommer mot ett hinder, ponnyn taggar & viftar till med svansen ett par gånger och slår till sig själv. Ponnyn tar de själv som en ökning, de närmar sig hindret. Ryttaren försöker istället att bromsa, hästen viftar till med svansen igen och ökar ytterligare, ekipaget kommer i obalans. Bara en sån liten sak kanske leder till ett stopp eller att ekipaget kommer väldigt fel på hindret. Tog bara de som ett exempel, de kan bli missförstånd i dressyren också!
 
Så jag tycker personligen inte att man ska rida med flätad svans på sin häst eller ponny. Varken i dressyren eller hoppningen!! Hur tänker ni kring detta? Har ni funderat på de tidigare?
 

- INGA ELAKA KOMMENTARER (TÄNK DIG FÖR FÖRST) - SOM DU BEHANDLAR ANDRA BLIR DU BEHANDLAD SJÄLV
Postat av: julia

håller helt med dig. Men när hästen går i leriga hagar på vintern tycker jag dock att det är jättepraktiskt! ;)

2013-11-15 @ 17:55:46
Postat av: Tova ~ Kombiryttarna ♥

Bra inlägg, har faktiskt aldrig tänkt på det här sättet förut! :) Dock är det ju inte riktigt samma sak om det är en liten, inbakad fläta längst upp.. Tror inte det stör så mycket. Hehe! Men det skrev du ju där uppe också.

2013-11-16 @ 17:45:51
URL: http://www.kombiryttarna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn: (obligatoriskt)
VIP gäst? KLICKA HÄR

E-mail: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0