TeamPonnys -

Vatten på vintern

Nu på vintern när det blir riktigt riktigt kallt, hur gör ni med vatten till era hästar? I och med att om man tar iskallt vatten som man brukar på sommaren så fryser det på några få timmar. Häller ni i varmt vatten blandat med kallt? Bara ljummet? Bara varmt? Bara kallt?
 
Berätta, jag vill veta hur ni gör! 
 

- INGA ELAKA KOMMENTARER (TÄNK DIG FÖR FÖRST) - SOM DU BEHANDLAR ANDRA BLIR DU BEHANDLAD SJÄLV
Postat av: marooie.blogg.se

Jag tar ljummet vatten och lägger sedan i vedträn som hindrar is från att bildas..! :D

2013-11-25 @ 15:18:28
URL: http://marooie.blogg.se/
Postat av: Julia

Det låter hur konstigt som helst, men kallt vatten håller sig "ofryst" längre än vad varmt gör! Men jag brukar ta lite ljummet då Tex verkar tycka det är mycket goare! :)

2013-11-25 @ 15:32:06
URL: http://goldentex.blogg.se
Postat av: JONNA

Vi har thermobar, uppvärmda vattenhinkar som hålls varma genom ett vägguttag och sladd :)
ett måste när hästarna går på lösdrift

2013-11-25 @ 18:05:56
URL: http://ponnyvalack.blogg.se
Postat av: Lina

Om jag är i stallet på morgonen/förmiddagen så fyller jag hans hinkar med skållhett vatten, det hinner svalna tills han ska dricka.

Är jag ute på eftermiddagen/kvällen så häller jag upp ljummet vatten och erbjuder honom innan och efter träning. Ska han ut igen så fyller jag på med varmt vatten igen. Hitendags har det inte frusit.

Jag är noga med att min häst ska dricka när det är kallt, kolik kommer ju gärna med kylan iom att hästarna inte dricker tillräckligt. en stor häst ska dricka kring 50-60 liter per dygn.

thermobar hade vart drömmen speciellt ute i hagen men det är ingen som är intresserad av att fylla på vatten ute.

En del droppar ca 1 msk matlolja i vattnet till sina hästar och säger att det ska hjälpa mot att det fryser.

2013-11-25 @ 22:49:24
URL: http://harrybus.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Ditt namn: (obligatoriskt)
VIP gäst? KLICKA HÄR

E-mail: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0